?

Log in

gene wolf on genre (англ.) - Поклонник деепричастий [entries|archive|friends|userinfo]
Anatoly Vorobey

[ website | Website ]
[ userinfo | livejournal userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Links
[Links:| English-language weblog ]

gene wolf on genre (англ.) [окт. 30, 2009|01:27 am]
Anatoly Vorobey
Джин Вульф (американский писатель-фантаст, очень хороший) зажигает в ответ на вопрос о "жанровом гетто":
Q. Does literary science fiction and fantasy have mainstream respect? Why, if at all, does it need mainstream approval? What would such approval mean for genre fiction?

A. That's a softball. No. Literary sf and fantasy are not respected by mainstream critics or the mainstream professoriate. Neither needs mainstream approval, which would diminish (and perhaps destroy) both. Just look at what they DO respect. Look at what poetry was as late as the early 20th Century, and what it is now.

Now and then I'm asked at cons why I don't write fiction of the respected sort. You know, he is a professor and she is a professor and they are having adulterous affairs, and they are almost overcome with guilt and angst, and there is no God, and scientific progress doesn't enter into it, and just about everybody in the world is upper middle class.

When that happens, I ask the questioner abut Martin du Gard. Have you read him? Have you heard of him? Invariably the answers are no and no. Then I explain that Martin du Gard won the Nobel Prize for Literature in the year H. P. Lovecraft died.

(сорри, переводить нет сил)
(via petro_gulak)
СсылкаОтветить

Comments:
[User Picture]From: aptsvet
2009-10-29 11:35 pm
Очень красиво сказал, хотя не обязательно правду. И заодно пинок не названному по имени Роту. Теперь вот не знаю, радоваться ли, что я знаю, кто такой Мартен дю Гар.
(Ответить) (Thread)
[User Picture]From: i_shmael
2009-10-29 11:39 pm
Отличный писатель, между прочим. А Лавкрафт - кумир гетто! :-)
(Ответить) (Parent) (Thread) (Развернуть)
[User Picture]From: avva
2009-10-29 11:50 pm
Да, согласен - и с тем, что красиво, и с тем, что необязательно правду.
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: theshadeck
2009-10-30 05:41 am
Рот? А я погрешил на Шабона.
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: larvatus
2009-10-29 11:42 pm
Brilliant. I am reminded of Houellebecq, a great fan of Lovecraft, claiming that science fiction is the only contribution the XXth century made to literature. But many French people will have heard of Martin du Gard.

Gene Wolfe has a new “best of” collection. I never read his short stories, ant that seems like a good introduction. Back in the day, I loved The Book of the New Sun.
(Ответить) (Thread)
[User Picture]From: avva
2009-10-29 11:48 pm
Я прочитал The Book of the New Sun в начале этого года, был в восторге от нее. Спасибо за ссылку; как раз пора выбрать, что дальше Вульфа читать.

Edited at 2009-10-29 23:49 (UTC)
(Ответить) (Parent) (Thread) (Развернуть)
[User Picture]From: irene221b
2009-10-30 12:02 am
Какой неудачный пример он выбрал. Лавкрафт же графоман.
(Ответить) (Thread)
[User Picture]From: krace
2009-10-30 12:39 am
а так ли это важно? Лавкрафт при этом есть, например, у меня в телефоне (я его не скачивал специально, он просто с какой-то коллекцией книжек прилетел), а имя дю Гара я даже не слышал, хотя даже изучал французскую литературу (поверхностно, но всё же).
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: theshadeck
2009-10-30 05:43 am
Ага. Имя человека, выигравшего нобелевскую премию в год смети Даниэлы Стил, тоже наверно никому ничего не скажет.
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: giterleo
2009-10-30 06:25 am

НЕ В БРОВЬ А В ГЛАЗ

!!!!!
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: zhiva_the_mage
2009-10-30 01:23 am
я не поняла про софтбол и профессоров (( Это он к чему?
(Ответить) (Thread)
[User Picture]From: amigofriend
2009-10-30 01:38 am
1. "a softball question" - вопрос, на который легко ответить,
as opposed to "a hardball question";

2. Про профессоров - это сатирическое описание типичного сюжета в "fiction of the respected sort".
(Ответить) (Parent) (Thread) (Развернуть)
[User Picture]From: anatol_olegych
2009-10-30 02:15 am
Нил Стивенсон глубже, на мой взгляд, копает:

"... why SF and other genre and popular writers don't seem to get a lot of respect from the literary world.
To set it up, a brief anecdote: a while back, I went to a writers' conference. I was making chitchat with another writer, a critically acclaimed literary novelist who taught at a university. She had never heard of me. After we'd exchanged a bit of of small talk, she asked me "And where do you teach?" just as naturally as one Slashdotter would ask another "And which distro do you use?"

I was taken aback. "I don't teach anywhere," I said.

Her turn to be taken aback. "Then what do you do?"

"I'm...a writer," I said. Which admittedly was a stupid thing to say, since she already knew that.

"Yes, but what do you do?"

I couldn't think of how to answer the question---I'd already answered it!

"You can't make a living out of being a writer, so how do you make money?" she tried.

"From...being a writer," I stammered.

At this point she finally got it, and her whole affect changed. She wasn't snobbish about it. But it was obvious that, in her mind, the sort of writer who actually made a living from it was an entirely different creature from the sort she generally associated with. "

и т.д. (я у себя на http://anatol-olegych.livejournal.com/6806.html соxранил выдержку на большое интерьвью: http://interviews.slashdot.org/article.pl?sid=04/10/20/1518217)
(Ответить) (Thread)
[User Picture]From: gdy
2009-10-30 12:00 pm
О, спасибо
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: avva
2009-10-30 01:20 pm
Да, помню это интервью, спасибо.
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: orie
2009-10-30 02:10 pm
ух! спасибо за цитату ;)
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: vvyy
2013-04-19 06:00 pm
Живо напомнило случившееся давным давно в далёкой галактике:
— Чем вы занимаетесь?
— Пишу стихи. Перевожу. Я полагаю...
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: anton_solovyev
2009-10-30 05:48 am
I don't know man... Я всерьез и долго пытался читать что-то с Sahdow of the Torturer, и даже прочитал, но не понравилось абсолютно. То есть, активно, совсем и категорически.
(Ответить) (Thread)
[User Picture]From: melkore
2009-10-30 06:00 am
это он больше о своих комплексах пишет, чем о серьёзной прозе.
а фантаст по сравнению с писателем-писателем всегда будет как... как бы так негрубо... ну как Лукьяненко рядом с Пинчоном, да.
(Ответить) (Thread)
[User Picture]From: dsjkvf
2009-10-30 06:21 am
просто вам не повезло с фантастикой.
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: melkore
2009-10-30 06:29 am
а может вам с серьёзной прозой? я читал всю классику фантастики, и нашу, и зарубежную. и на самом деле очень фантастику люблю. но собрав всю эту фантастику на одну чашу весов, другую можно опрокинуть одним незаконченным "Замком" Кафки.
(Ответить) (Parent) (Thread) (Развернуть)
[User Picture]From: the_boris
2009-10-30 05:18 pm
Послушайте, мне не повезло с фантастикой. Я еще не встречал такую, которую бы можно было назвать литературой. Что на ваш взгляд нужно прочитать? Кто эти авторы, которые могут утереть мейнстриму?

Самое близкое к литературе, что я встречал это Стивен Кинг.
(Ответить) (Parent) (Thread) (Развернуть)
[User Picture]From: tlkh
2009-10-30 06:34 am
Только, если посмотреть внимательно, то почти все писатели пишут фантастику, включая Пинчона. Потому что реализм мало кому интересен.
(Ответить) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: melkore
2009-10-30 06:50 am
фантастику которая нф нетрудно отличить от фантастики Пинчона, Кафки, Маркеса или им подобных. или трудно?
(Ответить) (Parent) (Thread) (Развернуть)
[User Picture]From: kaizer_tg
2009-10-30 11:39 am
Про Дю Гара уел на 100%. Настолько смертельное, непередаваемое занудство...
(Ответить) (Thread)